Esteettömyys ja saavutettavuus ovat tärkeitä asioita, jotka koskettavat kaikkia kansalaisia. Moni on varmasti huomannut, että julkisten rakennusten ulkopuolella on usein esteettömyyden varmistamiseksi liuska. Mutta mitä on digitaalinen saavutettavuus?
Digitaaliset palvelut jokaisen ulottuville – rajoitteista riippumatta
Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa verkkosivustojen ja muiden digitaalisten palveluiden käyttömahdollisuutta kaikille – myös niille, joilla on erilaisia toimintarajoitteita, kuten lukemisen tai näkemisen vaikeuksia.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että verkkosivustojen värit ja teemat on valittu niin, että ne erottuvat riittävästi toisistaan ja taustasta, kuvissa on mukana kuvaileva sisältö tai tekstivaihtoehto, lomakekenttien löytäminen onnistuu ääneenlukulaitteella ja teksti on selkokielistä.
On myös tärkeää huomioida responsiivisuus eli se, että verkkosivusto toimii hyvin mahdollisimman monilla erilaisilla päätelaitteilla. Tämä on erityisen tärkeää nykypäivänä, kun yhä useammat käyttävät digitaalisia verkkopalveluita etenkin mobiililaitteilla. Me ePalvelussa huolehdimme saavutettavuudesta aina tasapuolisesti, oli kyseessä sitten ikäihmiset tai diginatiivi nuoriso.
Ovatko kuntasi digitaaliset palvelut saavutettavia?
Tiesitkö, että kuntien digitaalisten palvelujen tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaiset? Suomessa julkishallinnolla on velvollisuus huolehtia digitaalisen saavutettavuuden toteutumisesta esimerkiksi Saavuttettavuusvaatimukset.fi -sivulta löytyvien ohjeiden sekä WCAG 1.0 -standardin mukaisesti.
Saavutettavuus palvelee kaikkia tasapuolisesti
Toisinaan palveluja halutaan parantaa markkinointimielessä tai uutta teknologiaa hyödynnettäessä. Muutosten tekeminen ei kuitenkaan ole aina suotavaa, ellei muutoksessa huomioida myös saavutettavuutta.
Vaikka saavutettavuus voi asettaa tiettyjä rajoituksia lomakkeen toimintaan ja ulkoasuun, nämä rajoitukset ovat perusteltuja ja edellytyksiä sille, että kaikki käyttäjät voivat käyttää palveluja tasa-arvoisesti.
ePalvelu ja saavutettavuus – käyttäjät mukana vaikuttamassa
ePalvelussa saavutettavuus huomioidaan aina sekä teknisestä näkökulmasta että lomaketuotannossa. Pyrimme tuottamaan helposti ymmärrettäviä, loogisesti jäsenneltyjä ja selkeitä sivuja, käyttöliittymiä ja lomakkeita. Oma ePalvelu-editorimme tuottaa teknisesti saavutettavia lomakkeita, ja käytetyt komponentit ja tekniikat täyttävät saavutettavuusvaatimukset.
Vuodesta 2019 alkaen käytössämme on ollut saavutettavuuspalaute, johon on linkki jokaisen lomakkeen ohessa. Lomakekehittäjämme auttavat kehittämään hyviä käytäntöjä ja tarvittaessa selkeyttämään lomakkeiden sisältöjä palautteen perusteella. Saavutettavuus huomioidaan myös ePalvelu-käyttökoulutuksissamme, jos kunta haluaa itse toteuttaa lomakkeita.
Lue ePalvelu-uutiskirjeemme kerran kuussa!
Uutiskirjeemme on osa ePalvelua. Tulevissa uutiskirjeissä kerromme tulevasta Kiertue aikataulusta tarkennuksia ja ilmoittautumistilannetta.
HUOM! Seuraavassa uutiskirjeessämme mukana myös hiukan etukäteistietoa PalveluPlus tekemästä laajasta kuntien ja kaupunkien digitaalisten palveluiden käyttöönottotilanteesta.
Kysyttävää ePalvelun saavutettavuudesta?
Laita viestiä osoitteeseen info@tagnile.fi
Katso lisää: www.epalvelu.fi